Risk Legacy

 
De flesta av er där ute har antagligen någon gång spelat Risk. Jag skulle gissa på att väldigt få av er är speciellt överförtjusta i spelet. Men, nu ska vi prata om ett spel som bara liknar Risk precis i början.
 
Risk Legacy (designat av Rob Daviau) var när det kom 2011 helt revolutionerande. Innan hade man aldrig hört talats om ett spel där man klistrar märken eller ritar med en permanent penna på spelplanen eller... river sönder delar av spelet! Ja, redan från allra första början ska man riva sönder och slänga några kort.
 
Spelet kostar ca 500-600 kr och man spelar det 15 rundor och sen är det slut. Många spelfrälsta gick i taket över att de efter 15 rundor hade ett färdigspelat spel. Allvarligt, hur många spel har ni ens spelat 15 gånger... och tyckt att de var kul? Fast grejen med Risk Legacy är att det går att fortsätta spela och att det fortfarande kommer att utvecklas och att det är helt klart mycket bättre än ett vanligt Risk även efter sin femtonde runda.
 
Risk Legacy är ett levande spel där du och din spelgrupp bestämmer (i viss mån) vad som kommer att gälla i framtida spelomgångar. Dessutom utvecklar spelet sig självt ju längre in ni kommer. Har du någon kompis som brukar bunkra upp sig i Australien? Det är lugnt, släpp en atombomb och låt honom sitta där strålskadad. Nej, så kan man inte göra, men inte långt ifrån.
 
Det är svårt att beskriva Risk Legacy utan att spoila för mycket. Och jag tänker inte förstöra några överraskningar för er. Det är det som är så underbart. Du vet inte vad som ska hända. Helt plötsligt ska du öppna en kortlek och där ändras alla förutsättningar. Trupper som var oövervinnerliga kanske ingen ens vill ta i sen. Eller också ska du öppna en liten låda. Vad händer nu? Vad finns i den?
 
Varje spelomgång väljer man en av fem unika arméer. Alla arméer har sina fördelar... och nackdelar. Det gäller att utnyttja dessa till fullo. Man måste också tänka på att vad du gör idag kommer kanske komma tillbaka och bita dig i foten imorgon. Vad som är gjort kan aldrig göras ogjort!
 
Det finns bara en enda officiell expansion till Risk Legacy som går under namnet The Bonus Cards. Det är ett litet paket som ska öppnas när det tredje Biohazard-klistermärket sätts ut på spelplanen. Och inuti finns ytterligare en sak att välja på under spelets draft i början.
 
Konstigt nog har inte spelet fått många efterföljare. Antagligen är det för svårt att göra ett spel som utvecklas hela tiden, utan att utvecklingarna blir helt spelavgörande.
 
Spelet är från 13 år, men min spelgrupp har bevisat att även äldre klarar av att ha kul med det. :)
 
Bland det roligaste är nog ett litet paket som ligger i botten på lådan med texten.
DO NOT OPEN. EVER.
Finns det någon som aldrig kommer att öppna den? Tror inte det...
Vad tycker jag om spelet då?
Eftersom det i grunden är ett tärningsspel så är det mycket tur det handlar om. En ensam trupp i Japan kan (med mycket tur) förhindra en 30-mannatrupp att ta över. Bli inte förvånad om du mitt i allt får lusten att kasta tärningarna på någon av dina motspelare. Frustration går hand i hand med glädje. Känslan när två stora arméer slåss mot varandra medans du själv bara tittar på är underbar, och är det du som på något sätt fått dom till att göra det är det till och med magiskt. Konsten att kunna manipulera kan också bli din undergång när resten av världen går ihop för att utplåna och få tyst på dig.
 
Risk Legacy spelas (precis som alla Risk-spel) bäst ihop med öl. 
Trots detta ger jag detta spel 10/10.